شیمی درمانی سرطان ریه چگونه انجام می شود؟
نوشته شده توسط : سیما

علائم سرطان ریه

در شیمی درمانی سرطان ریه از داروها برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. برنامه شیمی درمانی شما به نوع و مرحله سرطان ریه ، سلامت کلی شما و اهداف و ترجیحات درمانی شخصی شما بستگی دارد در این مقاله به بررسی نشانه های سرطان ریه، تشخیص و شیمی درمانی سرطان ریه می پردازیم.

نشانه های سرطان ریه

برای تشخیص زودهنگام و در نتیجه بهبود پیش آگهی حیاتی بیماری، توصیه می شود در صورت سرفه های مداوم، تنگی نفس، خس خس سینه، عفونت های مکرر برونش، سرفه خونی، درد قفسه سینه، تغییر صدا یا دائمی، مشاوره شود. تورم صورت و گردن هر گونه تغییر در یک علامت مزمن باید به مشاوره نیز منجر شود (به عنوان مثال، تغییر در سرفه در بیمار مبتلا به برونشوپاتی مزمن).

تشخیص سرطان ریه

معاینه فیزیکی به دنبال اشعه ایکس قفسه سینه اولین گام در تشخیص سرطان ریه است.

در حالی که سرطان ریه وجود دارد، اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است طبیعی باشد (مخصوصا در تومورهای کوچک): پس از آن درخواست معاینات بیشتر مفید است. پزشک شما همچنین ممکن است یک آندوسکوپی برونش (که آندوسکوپی برونش یا برونکوسکوپی نیز نامیده می شود) و یک آزمایش تصویربرداری به نام سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری تجویز کند.

هنگامی که معاینات بالینی و تصویربرداری توده مشکوک را نشان داد، بیوپسی تشخیص سرطان ریه را تایید یا رد می کند. 

 

هنگامی که شیمی درمانی استفاده می شود

شیمی درمانی درمان اصلی برای سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) است، اما پزشکان ممکن است قبل یا بعد از جراحی یا به جای جراحی، در سرطان ریه غیر سلول کوچک (NSCLC) از آن استفاده کنند.

  • درمان کمکی شیمی درمانی است که پس از جراحی سرطان ریه برای درمان سرطان باقی مانده انجام می شود.
  • درمان نئوادجوانت شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی است.

حتی افراد مسن مبتلا به سرطان ریه نیز می توانند از این درمان استفاده کنند. اگر به دلایلی قادر به انجام عمل جراحی نیستید، ممکن است شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی برای کوچک کردن تومور خود انجام دهید.

شیمی درمانی برای SCLC

تا 15 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه به سرطان ریه سلول کوچک مبتلا هستند. اگر SCLC شما در یک مرحله محدود باشد، برای کوچک کردن تومور خود، شیمی درمانی و پرتودرمانی را با هم دریافت خواهید کرد.

اگر SCLC شما در یک مرحله گسترده است و گسترش یافته است، شما به تنهایی شیمی درمانی خواهید کرد. این به این دلیل است که تشعشع مستقیما به تومور شما تابیده می شود. اگر سرطان شما گسترده باشد، کارساز نیست.

شیمی درمانی برای NSCLC

تا 90 درصد افراد مبتلا به سرطان ریه به سرطان ریه غیر سلولی مبتلا هستند. شما ممکن است قبل یا بعد از جراحی برای NSCLC شیمی درمانی داشته باشید. حتی اگر پزشک شما تومور شما را خارج کرده باشد و شما تحت پرتودرمانی قرار گرفته باشید، به کشتن سلول های سرطانی که ممکن است به سایر قسمت های بدن شما گسترش یافته باشند کمک می کند.

برای افراد مبتلا به  NSCLC، شیمی درمانی پس از جراحی ممکن است به جلوگیری از عود سرطان شما کمک کند، به خصوص اگر سرطان ریه مرحله II یا مرحله IIIa دارید. اگر سرطان مرحله III دارید که پزشک شما نمی تواند آن را با جراحی درمان کند، ممکن است پرتودرمانی کنید. اگر NSCLC شما مرحله IV است، شیمی درمانی درمان اصلی است، اگرچه ممکن است برای کاهش علائم خود رادیواکتیو نیز داشته باشید.




:: برچسب‌ها: نشانه های سرطان ریه,تشخیص سرطان ریه,شیمی درمانی سرطان ریه ,
:: بازدید از این مطلب : 423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 0 0 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: